torstai 21. maaliskuuta 2019

Kalimera! Erasmus-matkalla Kreikassa

Nafplionin rantareitti

Meidän Erasmus+ matka kohti Kreikkaa alkoi, kun lähdimme Lappeenrannan juna-asemalta Helsinki-Vantaan lentoasemalle, josta jatkoimme matkaa lentokenttähotelliin. Hotellissa vietimme yhden yön, mikä jäi kuitenkin jäi hyvin lyhyeksi, sillä meidän täytyi lähteä lentoasemalle jo 5 aamulla. Matkustus päivämme oli pitkä ja rankka, mutta sujui silti hyvin. Saavuttuamme Ateenaan saimme nähdä auringon paistavan pitkästä aikaa.

Kun vihdoin ja viimein pääsimme jokainen oman host perheen luokse (ja opettajat hotelliin) pääsimme jo tutustumaan kreikkalaiseen ruokakulttuuriin, sillä meille tarjottiin ruokaa jopa liikaa. Sen jälkeen kreikkalaiset oppilaat halusivat porukassa esitellä meille Ateenan keskustaa. Maanantai päivän kävely päättyi ravintolaan, jossa emme suuren illallisen jälkeen jaksaneet syödä mitään.

Toisena päivänä menimme kreikkalaisten koululle. Saimme paljon hämmästeleviä katseita valleiden piirteiden ja kesävaatetuksen vuoksi. Ulkona oli siis aurinkoista ja 18 astetta lämmintä, mutta heille se on vähintään huppari keli. Päivän aikana tutustuimme kouluun ja toisiimme. Tehtävänä meillä oli ryhmissä erilaisia työ haastattelu -videoita ja illalla meille järjestettiin tervetuliaisjuhlat. Juhlissa lauloimme karaokea ja söimme taas kerran aivan liikaa.

Tämä kuva on koulun pihalta.
Kolmantena päivänä pääsimme tutustumaan Akropolikseen, sekä Akropolis museoon. Hyvän oppaan ansiosta opimme paljon uutta! Museo oli todella upea, mutta tiukka säännöistä. Kuvaaminen oli kielletty tietyissä kerroksissa eikä hauskasti poseeraaminen ollut luvallista joten päätimme olla poseeraamatta ollenkaan. Kierroksien jälkeen menimme kiertämään Ateenaa vielä päivänvalossa. Ravintolassa iltaa istuessa meni päivä taas pitkäksi ja unet jäivät melko vähäiseksi.

Tunnelmia Akropolikselta

Neljäs päivä oli täynnä Erasmus-projektin tehtäviä ja tehtävien esittelyitä. Ahkeran 5 tunnin puurtamisen jälkeen koululla oli souvlaki-party, jonka jälkeen mahat olivat taas täpötäynnä. Mahat täynnä hyvää ruokaa oli ihana päästä tuhlaamaan rahoja Ateenan suurimpaan kauppakeskukseen. Vaateostosten jälkeen palasimme koteihimme.
Viidentenä päivänä lähdimme aikaisin bussilla kohti Epidouroksen teatteria, sillä matkaa oli noin 2,5h. Vaikka matka oli pitkä ja kivinen (kirjaimellisesti) oli se täysin sen arvoista, sillä teatteri oli uskomaton! Mahtavan oppaan ansiosta opimme paljon historiasta, sen jälkeen jatkoimme matkaa kauniiseen Nafplioniin, joka sijaitsee meren rannalla. Kävimme aluksi syömässä, sitten jatkoimme samaisen oppaan kassa Nafplionin kiertelyä hänen kertoessa sen historiasta. Kaupunki on niin kaunis, että mielestämme jokaisen pitäisi se nähdä. Se oli niin puoleensavetävä, että sovimme muuttavan sinne jonain päivänä. Pitkän reissaamisen jälkeen menimme host perheisiimme ja jokainen meistä otti nokoset, sillä illalla olimme menossa vielä ravintolaan viettämään iltaa. Ilta venyi pitkäksi sillä kreikkalaiset ovat tottuneet myöhäisempään ruokailuihin ja illanistujaisiin.
Kuudentena eli viimeisenä päivänä jokaista meitä väsytti hurjasti, sillä edellisenä iltana oli mennyt myöhään. Vierailimme Ateenan kansallisessa kirjastossa josta oli upeat näkymät merelle ja Ateenaan. Vierailun lopuksi yksi jokaisesta maasta piti pienen loppupuheen. Kyyneleiden ja ihanan viikon videokoosteen jälkeen jatkoimme viimestä päivää Kreikassa isolla porukalla aluksi luistelemalla ja sitten kauppakeskuksessa. Luistelu ei kreikkalaisilta ihan sujunut, joten pääsimme kokeilemaan opettajan roolia. Kauppakeskuksessa vierailimme peliluolassa ja sitten menimme keilaamaan. Illalla hyvästelimme uudet ystävämme kyynelien kera. Sunnuntaina piti jo klo 4 aamulla olla opettajien hotellilla, jossa vielä viimeisen kerran hyvästelimme omat hostit ja lähdimme bussilla lentokentälle.

Uusi kansallinen kirjasto

Suosittelemme tätä projektia jokaiselle sillä se on uskomaton! Projektista saa elämänmittaisia ystävyyssuhteita ympäri Eurooppaa. Projekti on ollut ylitsepääsemättömästi lukion paras kokemus.

Lisää kuvamateriaalia löytyy Kimpisen lukion instagram sivuilta ja tämän upean blogin kirjoittajien henkilökohtaisilta instagram käyttäjiltä.