tiistai 14. maaliskuuta 2023

“We’ll be well - wellbeing Europeans” Erasmus-kokous Saksassa

Kirccheim unter teckin keskustan taloja
Kirccheim unter Teckin keskustaa

Maanantaina 21.11. Erasmus-delegaatiomme eli neljä koulumme oppilasta sekä 3 opettajaa lähtivät kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää. Kohteena oli Kirccheim unter Teck, jonne lensimme Frankfurtin ja Stuttgartin kautta. Pitkän matkustuspäivän päätteeksi vastassa olivat isäntäperheet. Ilta kului tutustuessa uusiin ja vanhoihin tovereihin.

Tiistaina oli aika ensimmäiselle koulupäivälle. Paikalle saavuttiin lähes ajoissa. Koulussa tutustuttiin muiden maiden edustajiin sekä teimme esitelmät terveellisestä ruokavaliosta ja nukkumisesta. Iltapäivällä harrastimme paikallista kaupunkisotaa. Ilta kului isäntäperheissä. Osa oli yhdessä hengailemassa ja osa osallistui lentopallopeliin. Porukka jakautui eri suuntiin, mutta jokainen oppi uutta paikallisesta nuorisokulttuurista.

Keskiviikkona aamulla vuorossa oli plogging run eli roskien keräily kävely. Onnistuneesti oppilaat keräsivät yli 20 kg roskia. Tämän jälkeen vuorossa oli kiipeilyä ja ninja warrior -rata. Paikalta löytyi myös kahvila sekä kuntosali. Kaikkia lajeja testattiin. Lounaaksi söimme pizzaa porukalla. Iltapäivän ohjelmassa oli Saksa-Japani-jalkapallopeli. Opimme, että saksalaiset ovat intohimoisia jalkapallofaneja. Tunteet kuumenivat, koska osa porukasta kannusti Japania, joka vastoin kaikkia odotuksia voitti pelin. Ilta kului edellisen illan tapaan.

Torstaina oli retkipäivä Stuttgartiin. Ensimmäisenä menimme Mercedes Benz -museoon. Museossa opimme yhtiön kehittymisestä sekä muuten historiasta. Kohokohtana oli Mika Häkkisen auto. Tämän jälkeen suuntana oli Marienplatz-aukio, jossa suuntasimme pizzalle. Maistoimme raparperipizzaa, joka oli makuelämyksenä varsin uudenlainen. Tämän jälkeen funikulaari kuljetti meidät vuoren ylös, josta kävelimme alas. Maisemat olivat huikeat.

Tämän jälkeen luvassa oli koko viikon odotetut joulumarkkinat Esslingenissä. Pääsimme mukaan mukaan tunnelmaan ja maistelimme paikallisia herkkuja. Seurasimme tulishow´ta ja markkinoiden jälkeen suuntasimme hengailemaan yhdessä.

Perjantaina aamussa pidettiin Pecha Kucha -esitelmät. Me suomalaiset reippaana näytimme muille mallia ja esitimme ensimmäisenä. Lisäksi teimme taidetta ja kylpypommeja sekä taukojumppavideon. Iltapäivällä harrastimme parkouria, tanssia, koripalloa sekä muita lajeja. Koulupäivä päättyi terveellisiin snäkkeihin. Suomalaisille ruoka-aika oli kuitenkin hieman myöhään. Illalla osa osallistui toisen kylän joulumarkkinoille, sekä vietettiin aikaa yhdessä porukalla.

Lauantaina oli vapaapäivä, osa vietti rentoa päivää muiden kesken ja osa vieraili läheisessä yliopistokaupungissa. Hieman matkaväsymystä oli jo ilmassa, joten rento hengailu oli varsin miellyttävää. Illalla osallistuimme kaikki yhdessä paikalliseen koripallopeliin, jonka kotijoukkue voitti. Tämän jälkeen ilta jatkui hengaillessa.

Sunnuntai-aamuna aikaisin nousimme suuntaamaan kohti koti-Suomea. Matkustuspäivä sujui nukkuen. Kokonaisuudessaan onnistunut reissu, jolla opimme paljon uutta saksalaisesta elämästä ja nuorisokulttuurista.