perjantai 31. toukokuuta 2019

Antiikin historian ryhmä Roomassa

Aloitimme matkamme Roomaan keskiviikkona 8.5. Lappeenrannan rautatieasemalta.
Lentomme Roomaan sujui ongelmitta, ja saavuimme kohteeseen illansuussa. Ohjelmamme alkoi
torstaina, jolloin kävimme lukuisissa historiallisissa kohteissa. Useimmissa kohteissa opastuksen
hoiti joko yksi kurssilainen ennakkotehtävien mukaisesti tai sitten historianopettajat Taina tai Niina.
Päivän kohokohtia olivat suihkulähde Fontana di Trevi sekä illallinen tunnelmallisessa Trasteveressa.

Perjantaina matkamme jatkui Vatikaaniin. Siellä vierailimme vaikuttavassa Musei Vaticani -museossa.
Museossa oli lukuisia kuuluisia nähtävyyksiä, kuten Sikstuksen kappeli. Museovierailun jälkeen

suuntasimme Pietarinkirkkoon. Osa ryhmästämme vieraili myös kirkon kupolissa, josta oli mahtavat
näkymät koko kaupunkiin.

Colosseum ja Forum Romanum olivat vuorossa lauantaina. Molemmat kohteet olivat vaikuttavia
Rooman valtakunnan aikaisia jäännöksiä. Päivän yhteinen osuus päättyi Capitolium-kukkulalla,
joka toimi antiikin Rooman keskipisteenä ja symbolina.

Sunnuntaina vierailimme mm. Circus Maximuksessa sekä Caracallan kylpylässä. Kyseiset kohteet
tekivät suuren vaikutuksen ryhmämme jäseniin. Illansuussa lähdimme metrolla kohti Stadio Olimpicoa.
Matkalla stadionille pysähdyimme Piazza del Popololla, joka on julkisuuden henkilöidenkin
keskuudessa suosittu ajanviettopaikka. Stadionilla meitä odotti ottelu As Roman ja Juventuksen välillä.
Ottelu oli jännittävä ja tunnelma stadionilla oli huikea. Itse ottelu päättyi kotijoukkue As Roman
2-0 voittoon, eli Christiano Ronaldokaan ei pelastanut kärkijoukkue Juventusta. Katsojia oli pelissä
noin 50000. Ehdimme juuri ja juuri viimeisellä metrolla takaisin hotelliimme, vaikka aika täpärälle se
menikin.

Maanantaiaamuna meitä odotti huoneiden luovutus, jonka jälkeen suuntasimme Villa Lanteen,
jossa toimii Suomen Rooman-instituutti. Huvila sijaitsi upealla paikalla, yhdellä Rooman seitsemästä
kukkulalla. Seuraavaksi menimme Villa Farnesinaan, joka piti sisällään runsaasti upeaa
renessanssiajan taidetta. Iltapäivällä lähdimme takseilla kohti lentokenttää. Kotona Lappeenrannassa
olimme 04.30 tiistaiaamuna. Muutaman tunnin unista huolimatta aloitimme tiistain koulupäivämme
normaalisti, sillä kurinalaisuushan oli keskeinen roomalainen hyve.