sunnuntai 13. tammikuuta 2019

Kiina-kurssin matka Hongkongiin 17.11.2018-25.11.2018

Saavuimme Hongkongin lentokentälle sunnuntaiaamuna 18.11. ja ensimmäisenä vastassa oli kostea kuumuus.
Kentällä odotimme saksalaisen ryhmän saapumista, minkä jälkeen matka jatkui bussikyydillä Youth Villageen
ja näin alkoi kansainvälinen ystävyysviikko Hongkongissa.
Leirikeskus koostui lukuisista vaaleanpunaisista kerrostaloista, joista saimme yhteisen huoneen viikon ajaksi.
Sunnuntai oli varattu kokonaan alueen ja Hongkong-kavereiden kanssa tutustumiseen.
Sunnuntain aikana tuli vastaan jo ensimmäinen kulttuurishokki;
Hongkongissa vettä pyytäessä tuodaan eteen kiehuvan kuuma vesilasillinen.

Matkan toisena päivänä suuntasimme busseilla poliisien ylläpitämälle nuorten urheilukeskukselle.
Siellä meille oli järjestetty monenlaisia liikuntapisteitä, joita kiersimme ryhmissä.
Pääsimme ylittämään itsemme useammin kuin kerran kiipeilyn ja köysilaskeutumisen aikana,
ja ryhmäytymään mykän ryhmätehtävän ja mattocurlingin lomassa.
Ryhmäkuvia räpsittiin taas paljon ja päivän päätteeksi suuntasimme busseilla takaisin Youth Villageen.
Pääsimme taas illalla tutustumaan alueeseen ja maistelemaan vieraita herkkuja, kuten kuplateetä.

Kolmas päivä vietettiin baptistiyliopistossa Youth Forumin merkeissä. Jokainen maa oli
valmistellut posteriesityksen sukupolvi z:sta omassa maassaan.
Muiden maiden kulttuureista tuli opittua roppakaupalla ja oma jännitys englannin puhumista
kohtaan alkoi hälvetä. Oli erittäin mielenkiintoista kuunnella muiden oppilaiden näkemyksiä
maailmasta sekä nuorten tulevaisuudesta.

Matkamme neljäntenä päivänä pääsimme tutustumaan buddhalaiseen temppeliin.
Kiertelimme temppelialuetta oppaan kanssa, joka kertoi paikasta, patsaista ja rituaaleista.
Mykistävin oli valtava valkoinen patsas temppelin takana, jonka olimme nähneet jo aiemmin
lahden toisella puolella olevalta rannalta. Söimme temppelissä hiljaisuudessa
ruokailuseremoniassa, jossa naiset ja miehet kerääntyivät jonoihin salin ulkopuolelle.
Ihmisiä päästettiin sisään muutama kerrallaan eikä salissa saanut puhua.
Seremoniaan kuului myös, että kaikki ottamansa ruoka tuli syödä,
eikä mitään saanut heittää pois. Ruokailun jälkeen pääsimme opettelemaan
kiinalaista kirjoitusta, jälleen hiljaisuudessa, saliin, jossa meidän tuli jäljentää käärössä oleva
teksti. Vierailun jälkeen suuntasimme busseilla kiinalaiseen Hong Kong Heritage Museumiin.
Sillä näimme paljon Bruce Leen historiasta ja mm. Ming kauden aikaisia koriste-esineitä.
Pääsimme vielä käymään kaupungilla lähellä keskustaa ja kuuluisassa Victoria Harbourissa
katsomassa maisemia. Päivän päätteeksi suuntasimme taas Youth Villageen.

Viidentenä päivänä suuntasimme vielä kerran baptisti yliopistoon tutustumaan kiinalaiseen
oopperataiteeseen. Päivän aikana näimme perinteisen oopperaesityksen,
seurasimme kasvomaalauksen tekemistä ja kuulimme oopperan historiasta.
Informatiivisen päivän jälkeen siirryimme bussikuljetuksella Stanley Marketille.
Stanley oli kuin suoraan turistin unelmista; rantamaisemalla varustettu turisteille suunnattu
shoppailuparatiisi tarjosi virikkeitä koko loppuillaksi. Pääsimme maistelemaan herkullisia
ruokia, kuten erilaisia lihanyyttejä, vohveleita sekä kookosmaitoa suoraan hedelmästä!

Toiseksi viimeisenä päivänä lähdimme taas busseilla ELCHK:n luterilaiselle koululle.
Pääsimme taas oppilaiden tunneille seuraamaan ja osallistumaan opetukseen.
Valokuvia räpsittiin taas hurjia määriä ja sometunnuksia vaihdettiin jokaisen tunnin päätteeksi.
Ruokailun jälkeen keräännyimme saliin opettelemaan kiinalaista vesivärimaalausta
ja -kirjoitusta opettajien johdolla. Näiden aktiviteettien ääressä vietimmekin loput iltapäivästä.
Illalla pääsimme käymään Ladies Marketilla; kapealla kauppakadulla, jossa tinkiminen oli
ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Teimme hienoja löytöjä ja pääsimme todella testaamaan
tinkimistaitojamme. Pääsimme maistelemaan myös katuruokia ja erityisesti mieleen jäi
friteerattu kana.

Lähtöpäivän aamuna suuntasimme vielä ELCHK:n luterilaiseen kouluun läksiäisjuhlaa varten.
Päivän aikana kiersimme koululla olevilla pisteillä, joissa kerrottiin vielä lisätietoa muiden
maiden kulttuureista ja tottumuksista. Koulussa saimme selville, että siellä oppilaat jaettiin
tupiin Harry Potterin tapaan. Myöhemmin päivällä oli aika katsoa sekä esittää eri maiden
järjestämiä esityksiä. Esityksiä oli laidasta laitaan ja Suomi pääsi piristämään tunnelmaa
perinteisellä letkajenkalla. Illalla aikaa oli varattu myös shoppailua, syömistä
ja hyvästejä varten. Ennen lähtöä koulun liikuntasali kuhisi, kun maat vaihtoivat keskenään
snapchat ja instagram -tunnuksiaan.

Mikäli innostuit Hongkongin matkasta, tervetuloa mukaan Kiina-kurssille keskiviikkona

16.1.2019 klo 14.30 luokassa 21! Lisätietoja kurssista ja opintomatkasta saa
Taina Sipiläinen-Veikkaselta tai Mari Tepposelta.